Praktisch haar en een elektrische fiets - 29 juni 2016

Jaren lang heb ik een bepaalde mening over dames met praktisch haar, hetzelfde jack als hun echtgenoot en in het weekend op pad met de elektrische fiets inclusief fietstassen achter en een plattengrond voorop. Eigenlijk bedoel ik hiermee het ANWB-echtpaar, tenminste zo wordt het in de volksmond genoemd. Het type vrouw die praktisch boven onpraktische schoonheid verkiest. Die in de ochtend de schoongewassen haren aan de lucht laat drogen. Eventueel met een likje gel. Het type vrouw die wandelschoenen verkiest boven stilettohakken en het niet erg vindt dat ze wat voller rond de middel wordt. Het tuniekje wordt gewoon een maat groter gekocht, van skinny kleding hield ze toch al niet. Het type vrouw wat stopt met make–up want het is zo’n gedoe, zeker nu ze op een bepaalde leeftijd last heeft van hangende oogleden en of een zwetend voorhoofd. Ach, de leeftijd dat ze opgetut de deur uitging, ligt ver achter haar. Het is niet meer nodig, het is nu praktisch wat de klok slaat.

Begrijp mij niet verkeerd hoor. Ik wil niemand beledigen, iedereen mag zijn wie zij is. Maar ik ben gewoon een ander type. Ik hou van make-uppen, ik hou van die vrouwelijke touch. Ik doe een moord voor lange weelderige lokken en kan jaloers zijn op dames die makkelijk rond rennen op schoenen waarin maar 1 teen past. Zo niet praktisch, maar wel mooi, zucht. Ik vind een zandlopermodel het voorbeeld van vrouwelijkheid. Ik wil niet op mannen gaan lijken, ik wil vrouw zijn inclusief kenmerken. Waarom moet dit veranderen als je ouder wordt? Waarom is praktisch ineens zo belangrijk?

Nou…. dit laatste begin ik steeds meer te begrijpen. In de overgang (dankjewel borstkanker) is het bijna een onmogelijke missie om vrouwelijk te blijven. Die lange weelderige lokken plakken bij elke zweetaanval aan mijn voorhoofd vast. Het irriteert mij! Het moet weg uit mijn nek, ik heb het namelijk warm, uh heet! En dan ook nog niet te spreken over de haarconditie. De grijze haren maakt dat verven steeds vaker moet, shampoos worden steeds duurder, haren breken anders af en het vergt steeds meer onderhoud. Ik begin een beetje te begrijpen dat er vrouwen zijn die dit niet vinden opwegen tegen de looks die het oplevert. Die gewoon zeggen; ik accepteer het en ik laat het zo. Make-up is ook zoiets. Hoe zet je in godsnaam een strakke Marilyn Monroe eyeliner als je oogleden beneden je ooghoeken gaan komen?! Ik ben visagiste geweest, dus behoorlijk ervaren. Maar het lukt niet. Daarnaast sta ik de hele dag mijn gezicht te deppen, zweetdruppels weg te vegen. Bye bye foundation! Die leuke kekke jurkjes en bijpassende ton sur ton setjes kan ik tegenwoordig moeilijk verdragen. Ik draag het liefst degelijk katoen en het model moet in 1 seconde uit te trekken zijn. Want tja die opvliegers he? Dus wat draag ik tegenwoordig, hemdjes met vestjes. Want die vestjes kunnen uit. En weet je dit is niet erg, een skinny jeans er onder met hippe hakken doen het ook erg goed. Maar mijn voeten zijn aan het doorzakken, verweken en weet ik allemaal niet. Kortom het wordt een vreselijk pijnlijke aangelegenheid. En die skinny jeans kan ik alleen verdragen als deze enorme stretch heeft. Want er is al zoveel onrust in mijn lijf, ik wil verder geen obstakels hebben. En trouwens waar blijft mijn taille? Dat zandlopermodel vergt steeds meer discipline, minder snoepen, meer sporten. Eigenlijk precies tegenovergesteld van wat ik wil. En dan hè, dan ga ik stiekem de praktische vrouwen benijden. Het is allemaal zo gek nog niet. Ze zijn helemaal niet van de pot gerukt, ze zijn eigenlijk heel slim. Gewoon praktisch lekker in je eigen (ruime) vel. Heerlijk!


Mag ik jullie hier aan het einde van mijn betoog,  attenderen op een boek van een lotgenoot? Een jonge meid met borstkanker en de zeldzame én erfelijke overdraagbare aandoening ‘Li-Fraumeni Syndroom’, ook wel bekend als ‘LFS of LFL  ( li-Fraumeni like)’. Zij heeft haar strijd tegen de ziekte, haar behandelingen en emotie mooi verwoord in een boek. Ik vind het een prachtboek en wil jullie dit niet onthouden. Het boek is te koop via:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten