Tamoxifen is toch Tamoxifen? Of niet? - 15 juni 2016

Ik kraak als ik mij omdraai, mijn hernia lijkt niet te verbeteren, sterker nog ik krijg meer en meer klachten en mijn stijfheid neemt toe. Ik ben doodmoe van de pijn en voel me stokoud. Ik blijf stug doorgaan met sporten, want rust roest zegt men... en bezoek wekelijks de fysio. Het mag allemaal niet helpen. Het verbaast mij, want ik ben nu net 49 jaar en vele jaren totaal onbekend met rugklachten geweest. Dit past gewoon niet bij mij. De neuroloog zegt dat ik oefeningen moet doen. Oefeningen vooral gericht op buik en rug. Maar dit is nou net het gedeelte wat bij mij het meest "gespierd" is. Ik bedoel laat mij mezelf niet opdrukken, ik kan dit niet goed. Lunges, squats ed. ik doe ze allemaal, maar ik heb er grote moeite mee. Maar alles wat met core te maken heeft, gaat me goed af. Ik ben bijna een planking-addict! Het klopt gewoon niet.

En dan is daar ineens weer de half jaarlijkse controle door de oncoloog. 'Hoe gaat het', vraagt ze. 'Tja als ik diplomatiek ben zeg ik gezien de omstandigheden goed. Maar als ik heel eerlijk ben, ik heb zoveel rugklachten, ik ben stijf, mijn botten doen zeer', mopper ik. 'Welke Tamoxifen slik je', vraagt ze mij. 'Uh gewoon die ik altijd slik. 'Weet je dit zeker? Heb je niet een andere verpakking gekregen? Want het hoofdbestanddeel is natuurlijk nog steeds Tamoxifen, maar de hulpstoffen kunnen per fabrikant verschillen. Hier kun je last van hebben', ik hoor dit van meer patiënten. Ga terug naar je apotheek en vraag of hier sprake van is'. Met de laatste opmerking dat voor de rest gelukkig alles goed is, sta ik weer buiten haar spreekkamer. Jeetje, nu ik verder nadenk klopt het. Ik heb sinds een aantal maanden inderdaad een andere kleur strip pillen gekregen. Nu ik terug reken heb ik sinds die tijd inderdaad meer klachten! Het zal toch niet!

'Wij krijgen van de zorgverzekeraars de opdracht de goedkoopste fabrikant te kiezen. Anders krijgen wij problemen met de vergoeding van de medicatie. Zonder expliciete verklaring van uw oncoloog kan ik u helaas niet het andere middel bieden. Want ik zie inderdaad dat wij de afgelopen maanden u een ander hebben geboden', zegt de apotheek. Dus toch! Maar meneer de apotheek is gelukkig niet de beroerdste en schuift mij zonder de verklaring van de oncoloog, alvast  1 doosje van mijn "oude" middel toe. 'Kunt u alvast uitproberen of u verschil merkt', zegt hij, de schat. 'Voor de volgende levering moet u wel een verklaring hebben hoor', drukt hij mij op het hart.

Nu 2 weken later kan ik concluderen dat mijn oncoloog inderdaad gelijk heeft gehad. Ik heb nog steeds een hernia, ik heb nog steeds klachten ten gevolge van bijwerkingen, maar beduidend een stuk minder. Ik ga direct de oncoloog bellen, kunt u een medische verklaring opmaken?


3 opmerkingen:

  1. Hi Sabine,

    Ik volg jouw blog sinds ik borstkanker kreeg. Ik veel opzichten herken ik mij in jou. ( schreef ook de columns bij pink Ribbon) regelmatig kijk ik of je nog iets geschreven heb. Zo ook vsndaag. Had vandaag mij mammografie controle en de mamacare afspraak.
    Buitenom dat ik knapperiger dan n krakeling ben voel ik mij sinds 2 weken somberder worden. Mijn spieren en gewrichten spelen meer op en ondanks sport fysio en de dagelijkse beweging neemt dit toe.
    Toen ik begin met tamoxifen kreeg ik merk sandoz. Na half jaar kreeg ik Mylan. En wat denk je.....ik gingmij veel beter voelen. Eerst niet zo gelinkt aan merkwissel maar door hier en daar wat vragen bleek dit toch mogelijk te zijn. Maargoed. Of t daar nu wel of niet door kwam maakte mij niet echt uit. Ik voelde mij gewoon beter! Nu heb ik sinds vorige maand weer sandoz gekregen en voel ik mij ronduit zwaar belabberd!
    Dus t zelfde traject bij apotheek. Zeur verhaal over kisten en goedkoopste en dat verzekering dat bepaald. Weet je dat we t over een verschil hebben van €5?!
    Niet per pil, per week of maand. Maar voor 3 maanden! En dat de kosten voor 3 maanden rond de €25 zijn. Verschil bij betalen mag niet. Dan moet je helemaal betalen.
    Afijn, vsndaag dus Mylan laten voorschrijven met 'medische noodzaak' vermelding en maandag kan ik ze ophalen. Want tja die zijnet op voorraad.
    Ik slik ff paar dagen niets en gooi deze pollen van sandoz in de brievenbus bij mijn zorgverzekeraar. Scheelt weer paar euro's voor ze ��
    Heb jij nooit overwogen im te stoppen met de pillen?! Ik wel...twijfel uiteraard...over 2 weken afspraak oncoloog en ga ik get stoppen voorleggen.

    Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En Wendy ben je gestopt? Ik twijfel ook vaak, maar ik vind het lastig. Ik wil niet in de situatie komen van; had ik maar.....

    BeantwoordenVerwijderen