Haaruitval - 13 juli 2012

Vandaag, vrijdag de 13e, is symbolisch begonnen....mijn haar laat los.....het is 14 dagen na de eerste chemo.

We zijn nu een kleine week in Italië, de lang gehoopte vakantie en we genieten. Bella Italia is het kleine Benidorm van het Gardameer en dat vinden de meiden geweldig....en wij hangen het cliché aan: als de kinderen het leuk hebben dan is het voor ons ook goed.

Het weer is voortreffelijk, de caravan is geweldig (2 douches en 2 wc's.....beter dan thuis..) en elke dag een ijsje. Ik voel mij redelijk goed, heb wel in het begin wat last gehad van kortademigheid, dikke keel, pijnlijke mond en brandende/ tranende ogen, maar dat is allemaal goed te doen en zeker in deze prachtige omgeving. Wat wil een mens nou meer!

Tja...wat wil een mens meer? Dit mens wil eigenlijk wel meer: ik wil stoppen met kanker! Ik ben net begonnen en er alweer klaar mee, ben het nu al zat. Tot nu toe zat ik in de flow van alle onderzoeken en had ik deze vakantie als lichtpuntje. Maar hierna is het een oneindig en donker gat, er is niets om naar uit te kijken, alleen de chemo's aftellen. Het idee dat ik tot het einde van het jaar aan het kuren ben...gatver...ik wil dan ook niet naar huis. Ik blijf lekker in Italië, het land zonder chemo's en met lekkere ijsjes! Ze zoeken het maar uit daar in dat Gouda..

Voor het eerst mis ik nu op vakantie ineens mijn lange haar. De meiden zijn elkaar aan het vlechten en Indy mag zich normaliter altijd uitleven op mijn haar, ze wil namelijk kapster worden en moet veel oefenen. Beide vergeten we werkelijk dat ik nu kort haar heb; ik ga voor haar klaar zitten in de "kapperstoel" en zij haalt de borstels en elastiekjes...en ineens kijken we elkaar aan: vlechten kan niet meer..mijn haar is kort! Hilarisch!

Maar sinds vandaag is er iets nieuws bij, de haren laten los. Ik merk het met kammen. De meiden proberen er nog een draai aan te geven....bij elke kambeurt verliezen zij ook zoveel haren, maar ik weet direct dat het begonnen is. Het is ook redelijk op schema, de meesten krijgen rond de 10e-18e dag last van haaruitval.

Ik ben er redelijk laconiek onder, je weet dat het gaat gebeuren. Wel is het spannend hoe snel het gaat. Van sommigen hoor ik dat het in 3 dagen gebeurd is, in 3 dagen ben je kaal. Ik ben benieuwd en gelukkig ook voorbereid, ik heb in mijn koffer een "kankermutsje" gedaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten