Nepwimpers - 1 september 2013

Mama heb jij nepwimpers op? Vraagt mijn jongste dochter. Nee dit zijn mijn eigen wimpers, maar het is zo lang geleden dat ze op volle sterkte waren dat het inderdaad op valt. 

En ik heb ook een nieuwe mascara gekocht en wat geeft deze een geweldig effect! Even wimpers krullen dan de tovermascara er op en voilà: echte wimpers..... Ik heb deze mascara al eerder gehad maar het is mij toen niet opgevallen dat het zo'n geweldig product is. Angstvallig leg ik de mascara achterin het badkamerkastje........met 3 dochters heb je anders nooit wat alleen...

En nu 2 weken later is de kracht van de tovermascara uitgewerkt. Ik doe dezelfde handelingen en zie wat dunne sprietjes tevoorschijn komen. Hè? Het lijkt wel of mijn wimpers deels uitgevallen zijn. Ik denk terug en bedenk mij dat mijn wenkbrauwen ook wisselend in volheid zijn. Zal de Herceptin hier iets mee te maken hebben? Ik google mij suf en lees dezelfde ervaringen van lotgenoten. Vooral wimpers vallen deels uit om daarna weer aan te groeien waarna ze weer uitvallen....

Ik google nog meer en lees de bijwerkingen van Herceptin en zie dat er verschillende lijstjes op internet staan. Bijna nergens wordt over haaruitval gesproken, alleen op 1 site:

Andere vaak voorkomende bijwerkingen van Herceptin die bij minder dan 10 van de 100 patiënten optreden, zijn:

allergische reacties, afwijkingen in het aantal bloedcellen (bloedarmoede, verminderd aantal bloedplaatjes en witte bloedcellen), obstipatie, zuurbranden (dyspepsie), infecties, inclusief blaas- en huidinfecties, gordelroos, borstontsteking, ontsteking van de alvleesklier of lever, nieraandoeningen, verhoogde spierspanning (hypertonie), bevingen, gevoelloosheid of tintelend gevoel in de vingers en tenen, nagelaandoeningen, haaruitval, niet kunnen slapen (insomnia), slaperigheid (somnolentie), neusbloedingen, acne, jeuk, droge mond en huid, droge of waterige ogen, zweten, gevoel van zwakte en onwelzijn, angstgevoelens, depressie, abnormaal denken, duizeligheid, gebrek aan eetlust, gewichtsverlies, smaakstoornis, astma, longaandoeningen, rugpijn, pijn in de hals, botpijn, krampen in de benen, aambeien, blauwe plekken en gewrichtsontsteking.

Dus toch! Vandaar dat ik blijf tobben met wimpers en wenkbrauwen, maar ook mijn nagels. Het is een kwelling, ze scheuren van het minste geringste totaal in. Ik heb veel last van muggenbeten en bij het krabben scheuren mijn nagels en ontstaan er blauwe plekken op de plek waar ik krab.....en dat blijkt ook van de Herceptin te komen. Wat nou alleen flauw is: gewichtsverlies wat ook op het lijstje staat, heb ik dan weer niet....pppfff..

Maar het wordt nu echt hoog tijd dat het klaar is met de Herceptin, het gaat mij opbreken. Ik ben er klaar mee, ik krijg teveel klachten. Het een en ander is toe te schrijven aan mijn dalende hartpompfunctie. Bij de laatste meting was deze gezakt tot 56 punten. Ik kom van 71 af en mag zakken tot 50. Lager zou mogelijk hartschade kunnen geven. Ik zit dus nog veilig maar merk de daling wel. Mijn hart pompt minder goed rond waardoor ik minder fit ben.

Dus hoog tijd om te stoppen met Herceptin en dat gaat ook bijna gebeuren. Nog 1 of 2 keer aan het infuus, ben even de tel kwijt...en dan is het klaar! Jippie!!





5 opmerkingen:

  1. Yahooo... het einde is in zicht. Oh, wat zul jij blij zijn! En ik ben blij met je mee! Dan is het wel even afgelopen, hoor! Hoop voor hééél lang! Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoiiii, heb heel je blog gelezen van het begin tot het einde en heb diep respect voor je. Je schrijft op een manier àlsof je naast me zit, superrrr. Gelukkig ben je bijna aand het einde van de behandeling.

    Succes met weer je lekkere ik te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Sabine,

    Wat goed dat je gegoogeld hebt over de Herceptin, ze noemen het ook wel semi chemo en met recht, wat een takke zooi, sorry dat ik het zo verwoord, maar een ander woord kan ik even niet bedenken. hihi
    De klachten die jij omschrijft ervaar ik ook en wat super dt je dat hebt uitgezocht.
    Mijn nagels net als die van jou.....grrrrrrrr de ene dubbele na de andere.
    Tja jij bent bijna heerlijk aan het eind, Ben zo ontzettend blij dat je hartfunctie niet mega gekelderd is. Die van mij zal 2 maanden geleden op 46, dus even rustperiode ingelast.
    Maar ik heb alweer de tweede achter de rug......moet er nog 3 dus ik denk jij nog 1. Zo blij voor je.
    Maar tja........dan de heerlijke Tamoxifen en die moeten we nog wel even blijven slikken. Ach voor het goede doel(knipoog).
    Ik hoop dat je straks de energie weer terug hebt en dat je van al je ervaringen een boek gaat schrijven.....dat wordt echt een bestseller!!!! Ik ben de eerste die je sponsort.
    Ik ben druk bezig met een schilderij te maken voor A.L.S. daar is nog helemaal geen medicijn voor......ik moet wat voor de medemens doen.
    Nou meid, ik lees wel weer je volgende stuk.
    Ben super trots op je hoe je alles neerzet.
    Iedereen in je omgeving mag trots zijn om jou te kennen je bent een voorbeeld voor velen.

    Groetjes,
    Laura

    BeantwoordenVerwijderen