Poortwachter - 29 mei 2012

Vandaag het vooronderzoek in een ander ziekenhuis, het opzoeken van de Poortwachter. Tegenwoordig doen ze niet meer standaard een gehele verwijdering van alle oksel-lymfeklieren. Gelukkig maar want daar kan je later last van krijgen. Ze zoeken eerst de klier op die in directe verbinding staat met de tumor. Als die schoon is dan is de rest ook schoon. Is die niet schoon dan gaan ze alsnog alle lymfeklieren eruit halen. Dit weten ze pas na de operatie en na de kweek.

Vandaag gaan ze bij mij alleen bepalen welke klier de poortwachter is. Ik moet mij melden op de nucleaire afdeling en krijg een prik met deze zooi in de buurt van de tumor. Dit moet even goed verspreiden dus we mogen voor een aantal uurtjes het ziekenhuis verlaten. Tja en wat ga je dan doen? We slenteren wat door de winkelstraat in Den Haag waar ik normaliter een moord voor zou doen, maar nu boeit het mij niet echt. Quasi geinteresseerd bekijken we wat kleding om uiteindelijk maar wat te gaan eten en drinken bij de Bijenkorf. Mijn maag heeft gelukkig nog nergens last van. Of mijn lijn hier blij mee is, laat ik maar voor wat het is.

Op de afgesproken tijd melden wij ons weer en ik ga voor een aantal minuten het apparaat in, soort van scan. Ze maken foto's en melden dat de betreffende klier duidelijk te zien is en dat het er maar 1 is. Oké, is dit goed, kunnen het er dan ook meer zijn? Het zal wel, we laten het beide over ons heen komen.

Hierna sjezen we met grote spoed naar ons eigen ziekenhuis om het een en ander met de anesthesist door te nemen. We krijgen nog even een lachstuip.....ik sta ingepland voor opname van 1 dag en de aanwezigheid van de plastische chirurg staat nergens genoteerd. Zenuwachtig vraag ik of het nu niet doorgaat...want morgen is het al zover!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten