Ejectiefractiemeting - 25 september 2012

Zoals gisteren gezegd, het is de week van de controles.....

Vandaag weer retour het ziekenhuis te Gouda voor een MUGA-scan, oftewel een EF (ejectiefractie)-meting. Dit apparaat meet de hartpompfunctie van de linkerkamer van mijn hart.

Omdat ik een tumor heb die her2neu positief is, krijg ik naast de chemokuren, vanaf 1 oktober 2012 tot 1 oktober 2013 ook elke 3 weken een infuus met Herceptin, oftewel een immunotherapie. Dit is eigenlijk heel fijn omdat her2-positieve tumoren sneller groeien en een grotere kans op een recidief geven, hetgeen een slechtere prognose geeft maar wel weer goed bestreden kan worden met het enige medicijn dat hiertegen beschikbaar is, Herceptin.

Slechts 20% van de tumoren heeft deze eigenschappen en die van mij dus ook...... Als ik meedoe aan wedstrijden en of loterijen dan win ik nooit wat en hoor ik altijd bij het grootste percentage die achter het net vist...maar nu val ik toch in de prijzen.

Maar het moet gezegd worden...... feitelijk moet ik heeeeel blij zijn dat ik nog fijn 12 maanden aan het infuus mag "hangen".

Maar helaas is er ook een keerzijde aan al dit "geluk", de Herceptin geeft kans op schade aan het hart, vooral als je net zoals ik al een chemotherapie AC achter de rug hebt. En om deze reden word ik om de 3 maanden onder het MUGA-scan-apparaat gelegd. En vandaag voor de 2e keer.

Dus ik kom als een oude rot in het vak binnen op de afdeling Nucleaire Geneeskunde en zeg bij elke uitleg die ik krijg dat ik alles al weet. Ik weet dat er een infuus ingebracht moet worden, ik weet dat ik 2x met vloeistof ingespoten ga worden waarvan eentje met radioactieve stof, ik weet dat ik stil moet liggen en ik weet ook dat ik voor alle chemokuren een meting van 71% had wat heel goed is. Ben benieuwd wat de volgende score is.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten