Radioloog - 21 juni 2012

Ziek zijn is een dagvullend programma momenteel, want vandaag is het Radiologie en Plastische Chirurgie tijd.

In het Lange Land ziekenhuis maak ik kennis met de radiotherapeute en je raadt het al: weer een leuke jonge meid die net zoals Koningin Beatrix praat, van goede huize dus....Ze is duidelijk een vakidioot maar dan positief bedoeld. Een bevlogen mens, geweldig.

Ik ga 16x bestraald worden in Den Haag, waarschijnlijk het HAGA (leyenburg). Uh.....dat was toch alleen voor rechterborsten? Linkerborsten gaan toch altijd naar MCH (westeinde)? In dit laatste ziekenhuis hebben ze namelijk duikbrillen, knijpers en snorkels.....je moet namelijk met een ademtechniek proberen je hart te beschermen tijdens het bestralen van de linkerborst en ik ben ook links...qua borst dan.

De radiotherapeute vindt het grappig dat ik er al zoveel vanaf weet en geeft mij gelijk. Ze gaat nog bezien wat in mijn geval het beste is want het een en ander heeft ook met postuur ed. te maken.

Ze geeft ook aan dat bestralen voor de chemo gaat, oeefff gelukkig uitstel van executie.... en ze hoort met een grote inleving mijn laatste smeekbede aan betreffende de zeer naderende vakantie. Officieel moet zij binnen 8 weken na de operatie gestart zijn, hetgeen betekent dat we het net zouden kunnen redden, inclusief vakantie dan!!! Ik krijg weer hoop want ze gaat het een en ander overleggen en zal mij vandaag hierover terugbellen. Zal het wel of niet lukken...ik duim mijn duimen kapot....

Daarna direct door naar de Plastische Chirurg en daar goed nieuws: de borst is nog steeds pijnlijk en gezwollen maar het ziet er wel heel goed uit (tja...dat zeggen zij, ik denk er iets anders over...). De hechtingen zijn verwijderd en voorlopig hoef ik niet meer retour. Pas na alle andere behandelingen wordt bezien of er nog meer gecorrigeerd moet worden. Dus de eerste behandeling in dit kanker-traject (letterlijk en figuurlijk, hihihi) heb ik al afgesloten! Op naar huis.

Twee uur later:

Jippie!!!!!! Bella Italia here we come!!!! Dames legt de bikini's maar klaar we gaan 6 juli lekker naar het zonnetje!!!

Mijn lieve radiotherapeute heeft geregeld dat ik alle vooronderzoeken voor de vakantie krijg zodat we direct na de eerste vakantiedag mogen starten. Er is wel een minpuntje de behandeling wordt overgedragen aan het MCH hetgeen een andere arts betekent en....de snorkel komt weer in beeld....bbrrrr... maar dat overleef ik wel want we gaan naar Italië!!!!

Twee uur later:

De enige waarheid is dat wat vandaag waar is, morgen alweer achterhaald is.....en in ons geval zelfs dezelfde dag al. Mijn Beatrix-dokter belt mij weer terug met heel ander nieuws: de radiotherapeut die mij in behandeling zou gaan nemen heeft mijn status bekeken en intern overlegd en zij vinden dat er geen indicatie voor bestraling is. Hè? Hoe kan dit nou???

Tja ik ben een grensgeval; waar heb ik dit eerder gehoord????. Omdat bestraling ook schade geeft is het alleen geïndiceerd als je plaatselijk echt reëel risico loopt op herhaling van de kanker. En bij mij zijn ze van mening dat dit risico plaatselijk niet voldoende is en volledig onderschept gaat worden door de chemo...Volgens de richtlijnen borstkanker is dit voldoende.

Dit bericht heeft 2 vervelende gevolgen: weg vakantie.....want de chemo start dan al volgende week, de oncoloog had duidelijk geen boodschap aan een eventuele vakantie. En help....over 3 weken ga ik dan mijn haar verliezen. Eeeekkkkkhhh nachtmerrie nummer 1. Dat mij bestralingen bespaard gaat worden dringt niet tot mijn door, eigenlijk is het goed nieuws maar ik ervaar het als negatief...

Dokter Beatrix meldt ook nog dat ik aanstaande dinsdag voor de laatste keer in het medisch team besproken zal worden en dat de artsen van Leiden ook gaan meedenken over wel/geen bestraling. Ze geeft aan dat ze verwacht dat de kans klein is dat er bestraald gaat worden. Dinsdagavond word ik gebeld met de uitslag. Ze sluit het gesprek af met tientallen excuses voor mij, mijn man en kinderen. Ze vindt het zo rot dat het zo gek en warrig verloopt. Ook zij heeft dit nog nooit meegemaakt, maar het een en ander is het gevolg van mijn toch gunstige prognose en de verspreiding over meerdere ziekenhuizen.

Gatver...#%^*&$#*!!!! pak die bikini's maar weer in.......en pruikenmaker: mag ik zo snel mogelijk langs komen?

2 opmerkingen:

  1. Jeetje Sabine, wat een rollercoaster maak jij mee, zeg! Op en neer, heen en weer... niets wordt je bespaard. En nu wéér wachten op een beslissing. Iets met een wet van Murphy ofzo? :-(

    En je weet het ook zo te beschrijven dat ik helemaal met je meega in die rollercoaster: #%^*&$#*!!!! zoals je zegt!!
    Sterkte meis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is wat hè? Maar 1 ding is wel duidelijk, ze gaan niet over 1 nacht ijs en ik word als patient in ieder geval wel heel zorgvuldig doorgesproken....

      Verwijderen