Haargroei - 26 januari 2013

Wellicht dat velen van jullie denken.....pppffff.....dat geëmmer over haargroei....!!! Dat mag, sla dit bericht dan maar over.

Voor met name mijn lotgenoten is dit onderdeel heeeeeel belangrijk! Zo lang je kaal bent en in behandeling, is het slechts een onderdeel van het kanker hebben. Na de kuren en als het haar weer gaat groeien, is dit onderdeel een bijna dagvullend programma in de zin van: wanneer gaat mijn haar weer groeien, hoe, welke kleur, glad of krullen, komen wimpers eerst of juist de wenkbrauwen en wanneer...etc...??? Je kijkt het haar dagelijks letterlijk je schedel en oogleden uit....

We chatten onderling en googelen wat af, gretig op zoek naar voorbeelden van hoe het zal zijn of hoe het zal worden. Want zoals alles met kanker.....ook dit onderdeel is grillig. Want niet bij iedereen gaat de haargroei hetzelfde en bij welke groep je gaat horen is door niemand te voorspellen. We wisselen onderling ervaringen uit en delen vreugde of verdriet als de wederopbouw qua haar meezit of juist helemaal niet.

Dus voor de geïnteresseerden:

Ik heb 10 september 2012 (4 maanden en 2 weken geleden) de laatste AC kuur gehad en op 17 december (1 maand en 1 week geleden) 2012 de laatste Taxol kuur. Ik heb nu nog Herceptin en hormoontabletten.  En mijn haar is eind oktober 2012 gaan groeien, halverwege de 12 Taxol kuren.

Vandaag is mijn haar circa 2,5 cm lang (uh kort...), het begint flink te krullen (ik had slag) en de kleur is een melange van donkerbruin en grijs (mijn eigen kleur). Ik heb het onlangs voor de 2e keer geverfd, maar de kleur pakt bovenop niet erg goed. Daar is het ook nog niet vol, ik zie mijn hoofdhuid er doorheen schemeren, achter is het vol en dik.




Wat betreft mijn wenkbrauwen en wimpers......ik ben ruim 2/3 kwijt geraakt tijdens de Taxol kuur. Begin januari 2013, dus na de kuur, vielen alsnog mijn wenkbrauwen uit en een aantal dagen geleden bijna al mijn wimpers (op 2 stuks na.....). Maar wat blijkt...na inspectie met een vergrootglas....tja....in plaats van een leesbril...zie ik miniwimpertjes uit mijn ooglid komen....een look a like van een egeltje....Ik heb het getracht te fotograferen...niet schrikken van mijn mega-oog:



Kortom...ik kan concluderen dat het qua haargroei weer de goede kant op gaat, wenkbrauwen hebben ook al een paar haartjes en ik constateer ook wat op mijn benen...dit is dan weer jammer!



5 opmerkingen:

  1. Fijn om je verhalen te lezen, ik zit in het zelfde schuitje en kwam hier kijken om tezien wat mijn haar misschien gaat doen. De laatste ac kuur was in oktober en de taxol in januari.
    Ik heb nog inhammen en krijg behoorlijk veel grijs haar terug, als het mooi grijs word laat ik het zo en anders word het weer verven.
    Bedankt voor je mooie verhalen en fotos.Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem 01-o7-2013
    Ook ik kijk mijn haren uit mijn hoofd en duurt erg lang .
    Jij hebt al een mooi kopje,kan je mij vertellen hoeveel tijd hier tussen zit van de chemo en herceptin.
    Bedankt alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is 4,5 maand na de laatste AC Chemokuuren 3 maanden na het verschijnen van de eerste stoppels. Ik kreeg toen nog wel Taxol en Herceptin, maar dit maakte voor mijn hoofdhaar niet uit. Wel voor wimpers en wenkbrauwen. Succes!!

      Verwijderen
  3. Beste Sabine!

    Allereerst dank voor al jouw ontzettend herkenbare verhalen!
    In september 2015 is bij mij ook borstkanker geconstateerd. Na borstamputatie (met reconstructie) en mamaprint die hoog risico uitwees en chemo noodzakelijk bleek ben ik me een ongeluk gaan googlen en kwam ik jouw blog tegen. Een 'feest' der herkenning... Ik heb hetzelfde traject als jij doorlopen (borstamputatie, 4x Ac, 12x Taxol en nu sinds juni hormoontherapie, Herceptin is mij bespaard gebleven).
    Ik heb jouw blogs verslonden omdat het zo fijn is te lezen hoe anderen het doen en ontzettend veel herkenning gevonden. Natuurlijk is het het belangrijkst dat we weer gezond zijn/worden en dat die afschuwelijke ziekte niet meer terugkomt. Maar wat oppervlakkig lijkt en vlgs mij aleen (ijdele :)) lotgenoten invoelen is dat daarnaast voor ons de randverschijnselen ook heel ingrijpend zijn. Ik vind mijn haarverlies echt een dingetje! Ik had net zoals jij prachtig vol en lang haar en vind het -ondanks dat het tijdens Taxol ook bij mij weer is gaan groeien- verschrikkelijk hoe ik eruit zie. Iedereen kan tegen je zeggen dat het je leuk staat en dat je er fris uitziet maar ik herken mezelf gewoon niet en kan niet wachten tot die stomme klem of duffe staart er weer in kan :)
    Ik ben daarom zoooo benieuwd hoe het nu met jouw haar staat en hoe de fases de afgelopen jaren zijn geweest. Heb je daar misschien ook foto's van en zou je die willen plaatsen?
    Alvast heel veel dank en hartelijke groet!
    Françoise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Francoise,

    Ik begrijp je helemaal. Ook ik toen in dei fase het haar wel uit mijn hoofd kijken. Ik heb net een nieuwe blog geplaatst waar je mijn haar op ziet. Ik heb weinig tussenfoto's gemaakt. Ik werd er gewoon niet blij van. Ik heb ook nog even tussendoor extensions laten plaatsen, maar ook dit vond ik niet fijn. Helaas is geduld het enige wat rest. Ik wens je alle goeds toe en hopelkijk snel weer een fijn kapsel!

    BeantwoordenVerwijderen